Wat is het vertoningsaandeel in Google AdWords?

Gert Meeuws - 30 november 2015

Vertoningsaandeel Google AdWords

Je hebt de juiste zoekwoorden gekozen, hebt goede advertentieteksten, hebt een goede CTR en ga zo maar door. Maar toch valt het aantal conversies tegen en maak je niet voldoende winst met Google AdWords. Een belangrijk gegeven om dan eens te bekijken, is het vertoningsaandeel!

Wat is het vertoningsaandeel in Google AdWords?

Stel je adverteert op ‘Online Marketing Bureau’ en op dat zoekwoord wordt maandelijks 1.000 keer gezocht. Jouw advertentie verschijnt 500 keer in die maand op dat zoekwoord. Dan is je vertoningsaandeel 50%. Het vertoningsaandeel, oftewel impression share, is een percentage dat aangeeft hoe vaak jouw advertentie weergeven wordt als men zoekt op je zoekwoord. Kijk hier hoe Google het zelf omschrijft.

Waarom is het vertoningsaandeel belangrijk?

Het verhogen van het vertoningsaandeel kan in veel gevallen tot meer verkopen leiden. Eigenlijk is het vrij logisch, je hebt een succesvol zoekwoord en komt erachter dat je niet altijd vertoond wordt doordat het budget beperkt is. Wanneer je dit budget verhoogt, worden je advertenties vaker op dit zoekwoord weergegeven wat dus ook meer conversies gaat opleveren.

Stel je voor, je zoekt nieuwe tuinmeubels. Je zoekt in de ochtend een keer en bespreekt het vervolgens tijdens het eten met je partner. Samen besluiten jullie deze tuinmeubels te kopen. Met de bankpas in de hand, ga je weer naar Google en zoek je weer op dezelfde zoektermen als voorheen. Je klikt op de advertentie die je al eerder zag en koopt daar je nieuwe tuinmeubels.

Om de verkoop binnen te halen, moet je voldoende vertoningsaandeel hebben, zodat je op het juiste moment in de koopcyclus zichtbaar bent. Heb je te weinig budget? Dan ben je niet de hele dag zichtbaar en kan het zomaar zo zijn dat je niet zichtbaar bent wanneer de consument voor de tweede keer zoekt.

Hoe kun je het vertoningsaandeel bekijken?

Het vertoningsaandeel is een statistiek die toe te voegen is aan de kolommen op campagne- en advertentiegroepniveau. Volg daarvoor de onderstaande stappen.

  1. Log in op het AdWords-account en ga naar het tabblad campagnes of advertentiegroepen.
  2. Klik op ‘Kolommen’ en dan op ‘Kolommen aanpassen’.
  3. Er verschijnt een scherm waar je kunt kiezen voor ‘Concurrentiestatistieken’. Daar kun je kiezen voor de gewenste statistieken voor het vertoningsaandeel. Vaak zijn het vertoningsaandeel voor zoeken (search) en display het meest interessante.
  4. Klik op het pijltje achter de statistiek die je wilt weergeven en vervolgens op de blauwe knop met ‘toepassen’.

 Stappenplan vertoningspercentage toevoegen

Hoe kun je het vertoningsaandeel verhogen?

Streef naar een vertoningsaandeel van 80% en hoger. Hoe meer je gedurende de dag zichtbaar bent, des te groter de kans op conversies is. Hieronder een aantal manieren om het vertoningsaandeel en daarmee het succes van de Google AdWords campagnes te verhogen.

1.  Verhoog je budget.

Het kan zijn dat er gedurende de dag zoveel geklikt wordt op je advertenties dat je door het klikbudget bent dat je dagelijks beschikbaar hebt. Je budget is dan niet toereikend en het vertoningsaandeel is laag. Door het budget te verhogen raak je minder snel door het budget heen en kun je meer zoekverkeer opvangen.

2.  Verklein je scope.

Stel je adverteert in heel Nederland en je hebt een vertoningsaandeel van 40%. Door niet heel Nederland te targetten, maar slechts zuid en midden Nederland, ben je in die gebieden beter zichtbaar. Wil je de regio hetzelfde houden maar het vertoningsaandeel toch verhogen? Denk dan eens aan het verkleinen van het aantal campagnes of advertentiegroepen waarmee je adverteert.

3.  Gebruik negatieve zoekwoorden.

Negatieve zoekwoorden zorgen ervoor dat je advertenties op die zoekwoorden niet vertoond wordt. Door deze zo volledig mogelijk in te, specificeer je het aantal zoekwoorden tot een effectievere campagne. Hierdoor heb je meer budget voor de rest van de zoekwoorden wat het vertoningsaandeel ten goede komt.

Succesvol Google AdWords inzetten.

Een goed vertoningsaandeel kan het verschil maken tussen succes en falen. Het is echter slechts een van de vele facetten die belangrijk zijn voor een succesvolle campagne. Wij houden deze en andere belangrijke succesfactoren nauwlettend in de gate voor onze klanten. Wil je meer weten over onze aanpak? Neem dan contact met ons op voor een vrijblijvend gesprek.

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!