5 tips voor succesvolle e-mailmarketing

Gert Meeuws - 24 februari 2016

5 tips voor succesvolle e-mailmarketing

E-mailmarketing is een prachtige manier om met je doelgroep in contact te blijven, kennis en ervaring te delen en een relatie op te bouwen. Je hebt zelf grotendeels in de hand naar wie je de mail stuurt, maar de ontvanger kiest of hij/zij de mail opent en leest. Hieronder een 5-tal tips die het succes van e-mailmarketing voor jouw organisatie vergroten.

De tips op een rijtje:

1. Bedenk vooraf de belangrijkste boodschap van de e-mail.
2. Maak een aantrekkelijk en herkenbaar ontwerp.
3. Test de e-mail op onder andere inhoud en ontwerp.
4. Gebruik een goede en aantrekkelijke onderwerpregel.
5. Analyseer de resultaten van de e-mailcampagne.

1. Bedenk vooraf de belangrijkste boodschap van de e-mail.

Een e-mail is meer dan een mooi ontwerp. Denk voordat je begint met het schrijven/opmaken van de e-mail goed na over het doel. Vertaal dat naar de boodschap en inhoud van de e-mail zodat dit aansluit bij de lezers. Wees bovendien ook duidelijk in de actie die je wil dat de lezer onderneemt. Moet hij of zij een blog lezen of wil je juist dat ze een video bekijken? Laat dit dan ook duidelijk zien met call-to-action-knoppen zoals ‘bekijk blog’ of ‘bekijk de tips’. Zorg er tevens voor dat de belangrijkste boodschap duidelijk is boven de vouw (de vouw is het eerste stuk van de e-mail dat je ziet zonder dat je omlaag hoeft te scrollen).

Verdeel je doelgroep in verschillende lijsten om die ook allemaal een andere boodschap te laten zien in de e-mails. Denk aan groepen zoals klanten, prospects en leveranciers. Maar je kan zelfs je klanten onderverdelen in groepen op bijvoorbeeld het aankoopgedrag of juist op het klikgedrag. Klikt iemand de steeds weer door op een specifiek product, dan heeft die persoon daar interesse in. Koopt iemand enkel product A, dan heeft het geen zin om product B, C en D aan te prijzen want dat koopt die persoon niet.

Kortom, een e-mail waarvan de inhoud het beste aansluit op de lezer, levert je het meeste op en wordt minder snel als irritant of zelfs als spam ervaren.

2. Maak een aantrekkelijk en herkenbaar ontwerp.

Als de inhoud heel erg goed is en het ontwerp er niet aantrekkelijk uitziet, dan bereik je alsnog niets. Het ontwerp van een e-mail moet de lezer triggeren zodat hij of zij de e-mail gaat lezen. Een mooie afbeelding kan de inhoud juist versterken. Een foto van een indrukwekkende gebeurtenis heeft bijvoorbeeld veel meer impact op de lezers dan er enkel een regel tekst over dezelfde gebeurtenis.

Zorg ervoor dat het design van je e-mail past bij de huisstijl en positionering van het bedrijf. Dit is voor de lezers herkenbaar en het ziet er professioneel uit. Kijk gerust eens naar andere e-mails om te bepalen wat je zelf mooi of juist irritant vindt. Vraag dit ook gerust aan mensen in je omgeving, collega’s en klanten. Bekijk ook eens de nieuwsbrief die we vanuit Gonect versturen. Deze hebben allemaal een herkenbare stijl en zien er aantrekkelijk uit. Mocht je nog niet geabonneerd zijn, dan kun je je onderaan deze pagina inschrijven voor de nieuwsbrief.

Tip: Stuur je nieuwsbrief met een duidelijke regelmaat. Stuur bijvoorbeeld elke maand een nieuwsbrief zodat er steeds ongeveer een gelijke periode tussen twee nieuwsbrieven zit. Zo blijf je goed onder de aandacht van je doelgroep. Dat is beter dan twee nieuwsbrieven direct na elkaar en dan een tijdje geen nieuwsbrief.

e-mailmarketing

3. Test de e-mails op onder andere inhoud en design.

Het testen van de e-mail is enorm belangrijk. Je wil natuurlijk niet dat er nog fouten in de e-mail zitten. Test bijvoorbeeld hoe de e-mail eruit ziet op andere apparaten (mobiel, tablet, computer) en in andere webbrowsers. Hij moet er op elk scherm zo goed mogelijk uit zien. Is dat niet het geval? Pas dan de e-mail aan.

Laat de e-mail altijd eerst aan een ander lezen die niet betrokken is geweest bij het opstellen van de e-mail. Een ander bekijkt de mail op zijn/haar eigen manier, kan eventuele foutjes eruit halen en het kan je nieuwe inzichten geven. Vergeet tot slot niet te controleren of de links allemaal goed werken. De pagina’s waar naartoe gelinkt wordt moeten er natuurlijk ook goed uitzien.

Door te testen kun je de mail verbeteren voordat je hem verstuurd en dat zorgt voor een beter resultaat.

4. Gebruik een goede en aantrekkelijke onderwerpregel.

Het onderwerp van de e-mail is het eerste wat de ontvangers van je e-mail zien in hun vaak toch al overvolle mailbox. Dit bepaalt dan ook voor een groot deel of de mail gelezen of weggeklikt wordt. Denk hier dus goed over na en maak gebruik van de volgende tips: zorg ervoor dat de onderwerpregel gaat over de inhoud van de e-mail, gebruik taalgebruik die past bij het bedrijf, houd het kort en krachtig, gebruik geen moeilijke woorden en schrijf hem vooral prikkelend zodat je de ontvanger enthousiast en nieuwsgierig maakt.

5. Analyseer de resultaten van de e-mailcampagne.

Het bekijken van de resultaten van je e-mailcampagne is een spannend moment. Analyseer goed hoeveel mensen de e-mail ontvangen, hoeveel de e-mail geopend wordt en hoeveel mensen doorklikken. De gemiddelde cijfers hiervan liggen per branche enorm uit elkaar. Kijk daarom vooral naar de cijfers die je bij je eigen doelgroep meet en probeer daarin te verbeteren. Door goed te kijken welke links veel klikken krijgen, kun je de volgende e-mail nog beter maken. Als er niet geklikt wordt op een link, probeer dan wat anders met het ontwerp, de tekst of de inhoud. Maak bijvoorbeeld twee verschillende versies van de e-mail en kijk welke de beste resultaten heeft. Dat noemen we A/B-testing. We schreven een blog over A/B-testing voor webshops, de tips die we daar geven zijn ook toepasbaar voor een e-mail.

Een tool zoals MailChimp gaat nog wat dieper in op de resultaten. Daar kun je zelfs zien waar men in de mail geklikt heeft, wie de mail geopend hebben en waar specifieke personen op geklikt hebben. Zo kun je het gedrag en de voorkeuren van de lezer goed analyseren en je e-mails daar in het vervolg op aanpassen. Stel je voor dat je een e-mail stuurt over allerlei outdoor activiteiten en je ziet dat een specifieke groep lezers enkel klikt op activiteiten over mountainbiken. Dan kun je in het vervolg deze personen enkel nog maar e-mails sturen die gaan over dat onderwerp. Daardoor sluit de e-mail beter aan bij de voorkeur van de lezer, wat de kans op succes vergroot.

Samenvattend

Succesvolle e-mailmarketing komt niet vanzelf. Het vereist een gedegen strategie, sterke inhoud, een mooi design en bovenal een goede analyse en aanpassingen om het succes te vergroten. Heb je hulp nodig bij e-mailmarketing? Neem contact met ons op, we helpen graag!

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.