Google Ads Scripts, wat kun je er allemaal mee?

Door Bart Rietjens 11 december 2019
Google Scripts
Google Ads… In principe kun je fulltime met één account bezig blijven en alsnog niet klaar zijn. Er is altijd wel iets te bekijken, optimaliseren of analyseren. Sterker nog, de échte grote accounts worden ook fulltime beheerd. Met andere woorden; het is zeer nuttig om kritisch te zijn op wat je zelf doet en wat geautomatiseerd kan. Google Ads Scripts bieden hier een mooie oplossing voor.

  1. Wat zijn Google Ads scripts?
  2. Waarom zou je gebruik maken van Google Ads Scripts?
  3. 11 handige scripts om te gebruiken
    1. Script 1: Kwaliteitsscore-bijhouden
    2. Script 2: Niet-werkende-pagina’s-script 
    3. Script 3: 301-redirects traceren
    4. Script 4: Maandelijks advertentiebudget controleren
    5. Script 5: Terugkerende maandelijkse budgetten aanhouden
    6. Script 6: Grote budgetafwijkingen traceren
    7. Script 7: Biedingen op basis van weer 
    8. Script 8: Account health rapport
    9. Script 9: Heatmap script
    10. Script 10: Zoekwoordconflict script
    11. Script 11: Duplicate query checker
    12. Script 12: Dynamic search ads script
  4. Nog wat overige handige scripts

Wat zijn Google Ads scripts

Google Ads scripts zijn stukjes javascript waarmee je bepaalde taken in je Google Ads account automatisch kunt laten uitvoeren. Denk aan geautomatiseerd taken en analyses. Deze stukjes javascript kunnen gekoppeld worden aan data in je Google Ads account, maar ook daarbuiten.

Waarom zou je gebruik maken van Google Ads scripts?

Google Ads scripts heeft veel voordelen, zoals:

  1. Je kunt verschillende werkzaamheden automatiseren met scripts, waardoor jij ze niet meer zelf hoeft uit te voeren. Vaak zijn dit nog de saaiste taken ook.
  2. Scripts detecteren vaak kleine foutjes en kansen die jij anders gemist had.
  3. Scripts kunnen voor geweldige analyses zorgen waardoor je data voorhanden krijgt die je anders wellicht gemist had.

Let op: Verwacht je dat je door deze scripts achterover kunt leunen? Dan kom je mooi bedrogen uit! Enkele taken worden uit handen genomen, maar het verschil blijf je maken door zelf te optimaliseren.

Welke scripts zijn – vind ik – het meest waardevol?

Er zijn legio scripts te vinden. Dat komt natuurlijk ook omdat je ze zelf kunt maken en er dus (binnen een bepaalde bandbreedte) mee kunt doen wat je wilt. Ik kan dan ook een heel boekwerk over diverse soorten scripts maken. Om het voor jou nog een beetje behapbaar te maken, heb ik een aantal interessante en gemakkelijk te implementeren scripts uitgekozen. Ook heb ik veel scripts die ook met regels in Google Ads op te lossen zijn, weggelaten. In Google Ads kun je namelijk regels aanmaken. Hiermee kun je simpele automatiseringen doorvoeren zoals; ‘Verhoog het bod wanneer we niet genoeg voor een zoekwoord bieden om op de eerste pagina te verschijnen’. Daar zijn ook scripts voor, maar dat is overbodig. Hieronder 11 scripts die wij gebruiken én waardevol vinden:

► Script 1: Kwaliteitsscores bijhouden

Google behandelt de kwaliteitsscore altijd een beetje als een ‘mysterie’. Het is niet erg gemakkelijk om een duidelijk overzicht te creëren van je kwaliteitsscore-resultaten. Gelukkig zijn er erg goede scripts waarbij dat wel overzichtelijk wordt. Zo wordt er in deze blog uitgelegd hoe je een kwaliteitsscore-script kunt implementeren inclusief dashboard!

Kwaliteitsscore Google script

Dit script heeft een paar voordelen:

  1. De maker is zeer proactief en update het script geregeld. Het heet niet voor niets ‘versie 3’. Zo staat er bijvoorbeeld een MCC-koppeling (een MCC is een klantenbeheerscentrum voor online marketing bureau’s zoals wij) op de planning.
  2. Je ziet niet alleen een mooie overview van je gemiddelde kwaliteitsscore (zie afbeelding hierboven), maar ook per zoekwoord. Nu zie je dat laatste natuurlijk ook in je ads-account.
  3. Het implementeren is écht appeltje eitje. In slechts een kleine alinea wordt in bovenstaand artikel uitgelegd hoe je het implementeert.
  4. Je kunt middels onderstaande diagram, gemakkelijk zien hoe je ervoor staat en in hoeverre je optimalisatie zijn vruchten afwerpt:

Grafiek kwaliteitsscore Google script

► Script 2: Niet-werkende-pagina’s

Je kent het wel; zonder dat je het wist, verwijdert een klant een pagina van de website waardoor bepaalde advertentiegroepen landen op een 404-pagina (of andere meldingen zoals een 500 server error). Dit script lost dit probleem op. Het script stuurt een rapport met alle niet werkende pagina’s zodat jij ze kunt aanpassen.

Niet werkende pagina Google script

Het heeft enkele extra voordelen:

  1. Het checkt niet alleen actieve advertentiegroepen, maar ook sitelinks en keywords. Sterker nog; in de kolom ‘scope’ kun je kiezen of je dat wilt of niet.
  2. Het checkt iedere URL slechts één keer.
  3. Je kunt de response-code via e-mail naar jezelf versturen.
  4. Tip voor beheerders van meerdere ads-accounts; je kunt het nu ook op MCC-level toevoegen! Lees hier hoe dat kan.

Nog een aantal tips aangaande dit script:

  1. Door bepaalde limieten en quota’s, kan het zo zijn dat grote accounts niet in één run worden gecheckt. Het script is echter zo gemaakt dat het bij de volgende run verdergaat waar het was gebleven.
  2. In de kolom ‘Email and Spreadsheet Output’, kun je kiezen wanneer je gemaild wilt worden. Dit kan bijvoorbeeld al na iedere run, zodat je snel op de hoogte bent van niet werkende URL’s en je niet hoeft te wachten tot alle URL’s gecheckt zijn.
  3. Soms werkt een URL gewoon, maar wil je alsnog een melding krijgen. Bijvoorbeeld wanneer er ‘niet op voorraad’ op een productpagina staat. Dit kun je dan aangeven in de kolom ‘Failure Strings’.
  4. Als je dit script gebruikt met je MCC, wil je wellicht niet alle accounts meenemen. Middels de selector ‘condition’ kun je bijvoorbeeld accounts met minder dan x vertoningen uitsluiten.

Accounts uitsluiten url-checker script

► Script 3: 301-redirects traceren

Niet werkende pagina’s zijn dus vanaf nu getackeld, top! Maar; wat nu als je oude pagina’s een 301-redirect hebt gegeven naar nieuwe pagina’s? Dit wordt niet gedetecteerd door het niet werkende pagina-script. Zeker wanneer je in je advertentie nog linkt naar een http-versie terwijl je al een https-website hebt, kan dit zeker schadelijk zijn voor o.a. je kwaliteitsscore.

Gelukkig kunnen we met dit script een mail naar onszelf laten sturen wanneer er 301-redirect in ons account zitten.

► Script 4: Maandelijks advertentiebudget bijhouden

Persoonlijk ben ik er in veel gevallen voorstander van om zonder advertentiebudget te werken. Toch zijn er allerlei redenen te bedenken waarom je dit wel hebt. In dat geval gebeurt het wel eens dat je – om wat voor reden dan ook – te veel budget uitgeeft. Met dit script krijg periodiek een mailing met een overzicht van de kosten waarin o.a. staat of je te veel hebt uitgegeven. Je kunt het zowel op account-level als MCC-level inzetten. Echter, op MCC-level kun je maar 50 accounts toevoegen. Hieronder een voorbeeld van hoe zo’n mail eruit ziet. Of je het nu voor één account (en dus op campagneniveau) of op MCC-niveau (op accountniveau) ontvangt, het principe blijft hetzelfde.

Maandelijks advertentiebudget bijhouden-script

► Script 5: Terugkerende maandelijkse budgetten

Heb jij dat ook? Je wilt maximaal een x bedrag per maand uitgeven, maar iedere maand zit je daar weer ruim onder of boven. Voor een leek klinkt dat wellicht raar, want; ‘het is toch een gemakkelijke rekensom? Verdeel je maandbudget over 30,4 dagen en voila!’ Toch werkt dat in de praktijk anders om verschillende redenen. Zo is een dinsdag een totaal andere dag voor een meubelwinkel dan een zaterdag. Voor dit soort accounts, zijn maandelijkse budgetten veel handiger. Helaas geeft Google die mogelijkheid nog niet. Al weten we dat Google Ads waarschijnlijk binnenkort met maandelijkse budgetten komt. Maar goed, in hoeverre letten die budgetten op topdagen/tijden in de week? Dit script doet dat wel!

Als meubelwinkel wil je dus een script dat snapt dat je meer budget wilt besteden op een zaterdag dan op een dinsdag. Google heeft een script dat het budget dagelijks update en budget doorschuift wanneer het niet opgemaakt is. Maar, je wilt meer! Je wilt dat het script naar historische data kijkt en op basis daarvan dagbudgetten bepaalt. Sterker nog; je wilt het resterende budget van de vorige maanden ook nog gebruiken in deze maand wanneer het zoekvolume er is. Dit script houdt daar allemaal rekening mee.

► Script 6: Grote budgetafwijking traceren

De bovenstaande scripts zijn natuurlijk ideaal. Toch wil je – bij grote afwijkingen – sneller op de hoogte gebracht worden. Het volgende script brengt je (als je wilt) ieder uur op de hoogte van grote afwijkingen in uitgaven. Dit kan wederom per account, of op MCC-niveau. Het script vergelijkt de statistieken van vandaag met het gemiddelde in het verleden van datzelfde moment in de week. Grote budgetafwijkingen traceren script

► Script 7: Biedingen op basis van weer

Er zijn allerlei branches waarbij het weer een belangrijke rol speelt. Ga jij golven wanneer het slecht weer is of ga koop jij een nieuwe sauna in de zomer? Met dit script kun je je account optimaliseren op basis van weer. Bied bijvoorbeeld meer bij goed weer (of andersom). Lees hier meer over hoe je het implementeert. Het nadeel hiervan, is dat je niet écht ziet wat je campagne gedaan zou hebben zonder het script. Je kunt dus met wat nattevingerwerk een inschatting maken van of het positief of negatief heeft uitgepakt, maar niet meer dan dat.

Google weer-script

► Script 8: Account Health rapport

Iedere Google Ads-specialist moet zo nu en dan een account beoordelen; of het nu van een potentiële klant is of van een klant die je overneemt van je collega tijdens zijn/haar vakantie. Grote analyses moet je natuurlijk zelf doen, maar met dit script, kun je een account op een aantal simpele factoren checken, denk aan:

  • Zijn de juiste gebieden uitgesloten of juist toegevoegd?
  • Heeft iedere advertentiegroep het juiste aantal advertenties?
  • Worden de juiste extensies gebruikt?

Hiervoor voeg je dit script toe. Het checkt eenmalig je account en geeft in de logbestanden aan wat er beter kan. Vergeet de instellingen van het script niet even te veranderen. Voeg bijvoorbeeld de juiste landen toe en zet het gewenste aantal advertenties goed.

► Script 9: Het heatmap-script

In de nieuwe Google Ads-interface kun je tegenwoordig aardig wat heatmap-achtige oplossingen zien.  Toch is en blijft dit heatmap-script een goede aanvulling. Met dit script kun je het aantal vertoningen, klikken en conversies per dag en zelfs per uur inzien. Op die manier zie je bijvoorbeeld wanneer je het meeste conversies krijgt. Het heeft nog een aantal andere voordelen:

  1. Met het rapport kun je heatmaps per apparaat genereren.
  2. In het bestand is ook een heatmap te zien met voorgestelde bodaanpassingen.
  3. Naast heatmaps, krijg je ook een mooie lijndiagram waarin je de verschillen in de verschillende dagen van de week ziet.
  4. Je kunt dit script combineren met het 24-hour-script waarmee je verschillende multipliers voor ieder uur van de dag kunt aanmaken.

Heatmap script

► Script 10: Negatief keyword-conflict script

Je wilt natuurlijk voorkomen dat zoekwoorden worden uitgesloten waar je tegelijkertijd op adverteert. Toch gebeurt dit geregeld. Helaas geeft Google niet altijd een melding wanneer dit gebeurt. Bijvoorbeeld als je zoekwoorden aan een lijst hebt toegevoegd, krijg je dat niet te zien. Met dit script krijg je een lijst met conflicterende zoekwoorden te zien. Het is ook op MCC-niveau toe te voegen.

► Script 11: Duplicate query checker

Herken jij dit ook? Je bent een account aan het optimaliseren en je komt erachter dat je één zoekterm met meerdere advertentiegroepen target. Ook kan het zo zijn dat je een zoekwoord pauzeert waardoor het getriggerd wordt in een andere advertentiegroep via een ander zoekwoord. Dat wil je natuurlijk niet. Het is een flink karwei om dit overal te checken. Gelukkig traceert dit script de zoektermen die in meerdere advertentiegroepen tevoorschijn komen. Daar maakt het dan een Google sheet van.

Duplicate query checker script

Tips:

  1. Het is niet interessant wanneer de duplicate query voor 1 vertoning in het jaar geldt. Door in het script bij ‘impressionThreshold’ het aantal minimale vertoningen aan te geven, voorkom je dat dit wordt gerapporteerd.
  2. Waarschijnlijk wil je dat je shoppingcampagnes en tekstadvertentiecampagnes wél op dezelfde zoekwoorden getriggerd worden. Daarom kun je bij ‘campaignNameDoesNotContain’ aangeven welke tekst een campagnenaam moet bevatten als net niet meegenomen dient te worden. Bijvoorbeeld ‘Google Shopping’.

► Script 12: Exact match uitsluiten in Dynamic Search Ads

Dynamic Search Ads-campagnes (oftewel DSA) zijn natuurlijk super waardevol om tot nieuwe zoekwoord-inzichten te komen. Het is een bron van zoekwoorden waaraan jij nog niet gedacht had of die je simpelweg niet uit je zoekwoordenonderzoek zijn gekomen. Het nadeel is echter dat deze campagnes vaak getriggerd worden op zoekwoorden waarop je al adverteert. Om dit periodiek uit te sluiten, kost erg veel tijd. Via dit script kun je exacte zoekwoorden opgehaald en vervolgens toegevoegd aan de gedeelde bibliotheek. Vervolgens kun je deze lijst aan je DSA-campagne toevoegen. Erg handig!

Nog een aantal tips voor scripts:

Ben je helemaal enthousiast en wil je meer, meer, meer! Dan heb ik hier nog een aantal scripts voor je:

  • Wil jij bijvoorbeeld enkel producten in je tekstadvertenties noemen met een minimale voorraad? Met dit script kun je middels een spreadsheet data doorgeven zoals prijs en voorraad waardoor enkel de producten die voldoen aan de door jou gestelde variabelen in de advertentieteksten verschijnen: https://developers.google.com/google-ads/scripts/docs/solutions/customizer
  • Heb je een sale in je (web)winkel en wil je dat potentiële klanten hier van te voren al van op de hoogte zijn? Middels dit script kun je middels een sale countdown automatisch aftellen naar de sale en er ook voor zorgen dat tijdens de sale de juiste boodschap wordt overgebracht. Heb je geregeld acties? Dan kun je het zelfs voor meer acties tegelijk regelen met de sales countdown calendar. Hiermee kun je via de Google Calender al je promoties in één keer toevoegen.
  • Het kan je zomaar overkomen; in plaats van een bodverhoging van 1,60 naar 1,90, verhoog je de CPC naar 19 euro. Oei, dat kan veel geld kosten. Dit script checkt je account op abnormale verhogingen en brengt je op de hoogte.

Account-optimalisatie blijft veel werk en blijft een expertise

Iedere keer als ik zoek, kom ik weer nieuwe scripts tegen. Over een maand is deze blog waarschijnlijk alweer verouderd. Toch zijn dit de scripts die wij op dit moment actief inzetten en waar we baat bij hebben. Sommige scripts besparen ons tijd, andere scripts zorgen ervoor dat we foutjes niet over het hoofd zien of brengen ons op de hoogte van kansen.

Ik hoor je al denken; ‘pffff.. Ik zie door de scripts het bos niet meer’. Wij helpen je graag verder. Kijk hier wat we voor je kunnen betekenen om meer uit jouw Google Ads-account te halen.

Andere blogs

Headerafbeelding - ontdek de geheimen van Google Ads extensies
Google Ads
SEA
Win de klik! Ontdek de geheimen van Google Ads Extensies.
Julian
Door Julian Hendriks 6 september 2023
Blog cover - eerlijk promoten afgeprijsde producten
E-mailmarketing
Google Ads
Online Marketing
Social Media