Hoe maak je Google AdWords winstgevend?

Gert Meeuws - 25 november 2016

Nieuwe functies AdWords

Of je nu een webshop of een website hebt, zodra je geld of tijd investeert, wil je natuurlijk weten wat het oplevert en hoe je er dus financieel voorstaat. Maak je meer winst of minder winst dan een maand geleden en waar ligt dat aan? Kun je het Google AdWords budget dus verhogen of is verlagen beter? In dit blogartikel, leggen we uit hoe je je ROI (Return On Investment) kunt meten.

Wat is ROI (Return on investment)?

ROI Google AdWords

Return on investment geeft de verhouding aan tussen je winst en kosten. Dit is van Groot belang bij het adverteren met Google AdWords. De formule is:

(Inkomsten van AdWords – Kosten van AdWords) / Kosten van AdWords

Goede voorbereiding alvorens je gaat adverteren met Google AdWords

1. Zorg voor een goede strategie

Dit is een inkoppertje maar het wordt helaas nog erg veel vergeten. Het is natuurlijk belangrijk dat je Google AdWords-aanpak naadloos past binnen je bedrijfsstrategie. Denk daarbij aan onder andere de volgende onderwerpen:

  • Op welke manier wil je traffic genereren? Via offline, online (zoekmachine optimalisatie, Google AdWords, social media etc.) en waarom?
  • Zijn je doelen naamsbekendheid, zichtbaarheid, traffic genereren of zoveel mogelijk conversies (Conversie betekent het behalen van een vastgesteld doel. Je stelt bijvoorbeeld van te voren vast dat het doel van je website is om bezoekers zich in te laten schrijven op je mailinglijst. op het moment dat een bezoeker dit doet, spreken we van een conversie) of juist zoveel mogelijk conversies tegen een bepaalde kosten per conversie?
  • Hoeveel mag een verkoop kosten? Hoeveel mag een ingevuld formulier kosten en hoe maak je dit meetbaar? Wat is dus je CPA (Cost per acquisition).
  • Zoekt je doelgroep al naar je product of dienst? Zo nee, is het adverteren in Google search dan wel de juiste optie? Kun je dan niet beter voor naamsbekendheid gaan via display adverteren. Maak hiervoor een goed zoekwoordenonderzoek.
Display adverteren via Google AdWords
  • In het kader van beter goed gejat dan slecht bedacht; kijk hoe je concurrenten het doen. Hoe zien de landingspagina’s en advertenties eruit? Waar wordt wel en niet op geadverteerd?
  • Wat zijn jouw USP’s (unique selling propositions)? Dit is enorm belangrijk om te communiceren in je advertenties, anders maak je geen onderscheid.
  • En ga zo maar door.

2. Creëer een goed overzicht

Wanneer je je campagnes niet overzichtelijk inricht, wordt meten erg lastig. Daarnaast houdt Google van relevantie, hoe beter je advertenties passen bij je zoekwoorden, hoe beter het resultaat. Maar hoe houd je je campagnes dan overzichtelijk? Gebruik bijvoorbeeld je websitestructuur ook als Google AdWords structuur.

3. Meten is weten

‘Ja, maar Google AdWords meet mijn campagnes toch automatisch?’ Ja, dat klopt ook wel, maar toch weten veel adverteerders niet wat ze nu daadwerkelijk uit hun campagnes halen. Zorg dat je de juiste conversies meet alvorens je de campagne activeert en heb een duidelijk beeld bij wat iedere conversie maximaal mag kosten. Door dit goed in te stellen, weet je precies hoeveel conversies ieder zoekwoord oplevert en als je hier ook nog eens een waarde aan koppelt, weet je ook wat de echte opbrengst is.

4. Zorg voor voldoende budget

Een budgetbeperking is dodelijk voor de effectiviteit van Google AdWords. Het is cruciaal dat je de hele dag zichtbaar bent. In vrijwel iedere branche wordt een groot deel van de online winstgevendheid behaald door terugkerende bezoekers. Je doelgroep wil in veel gevallen na een eerste websitebezoek nog even nadenken, ze worden gebeld of moeten naar het toilet. In ieder geval voeren ze de conversie niet bij het eerste websitebezoek uit. Zorg er dus voor dat je klikbudget niet op 15:00 in de middag op is maar dat je ook in de avond, wanneer er voor de tweede keer gezocht wordt, ook nog zichtbaar bent en zorg dus voor een vertoningsaandeel van 90% of meer. Lees hier meer over een effectief klikbudget.

 

Stappenplan vertoningspercentage toevoegen Google AdWords

5. Een goede website

Een topwebsite is de basis. Zonder goede website, bereik je niets! AdWords brengt je potentiële klant naar het schap, je website dient er voor te zorgen dat ze bij jou aan de kassa komen en gemakkelijk en op een klantvriendelijke manier af kunnen rekenen! Investeer in een topwebsite!

Winstgevendheid meten met Google Analytics

We hebben het hierboven al over de meetbaarheid in Google AdWords gehad, maar heb je ook al Google Analytics? Nee? Installeer dit dan snel, het is namelijk van groot belang voor de meetbaarheid van je online activiteiten en dus ook voor Google AdWords. Je kunt hiermee namelijk snel en eenvoudig meten wat de resultaten in verschillende tijdsperiodes en met verschillende statistieken zijn.

ROI meten met Google Analytics

Alle informatie die je nodig hebt, is te vinden in Google Analytics.Kosten Google AdWords campagne - Google Analytics

  1. De inkomsten van adverteren met Google AdWords.
    Alvorens je dit kunt zien, moet je Google AdWords en Google Analytics koppelen. Daarna kun je in het linker menu van Analytics, op ‘Acquisitie’ klikken en vervolgens op AdWords en daarna Campagnes. De ‘Opbrengst’ is weergegeven per campagne op deze pagina.
  1. Het meten van de Google AdWords kosten in Google Analytics.
    De AdWords kosten zijn ook te vinden onder het tabblad ‘campagne’.

Hoe ‘houd’ je je Google AdWords winstgevend?

  1. Check Google AdWords periodiek.
    Afhankelijk van de grootte van je Google AdWords account, dien je je AdWords-account met regelmaat te checken. Over het algemeen geldt, hoe vaker je je account checkt, hoe beter! Blijf echter wel objectief en handel alleen vanuit statistieken. Door momentum te houden, herken je afwijkingen en kun je analyseren en verbeteren.Komt er bijvoorbeeld een belangrijke periode voor je aan waarin de conversies normaliter veel hoger zijn, vergeet dan niet ook je budgetten te verhogen. Dit vergeet je veel gemakkelijker wanneer je AdWords niet actief bijhoudt.
  1. Test Google AdWords met Trial & Error.
    Ook Google AdWords werkt volgens de 20/80 regel. Slechts 20% van de zoekwoorden, zorgt voor 80% van de conversies. Hier dien je dus het meeste tijd aan te besteden. Maak bijvoorbeeld speciale landingspagina’s voor deze zoekwoorden en schrijf aparte advertenties.Test ook op de landingspagina’s, maak verschillende formulieren en buttons en probeer eens een video uit. Probeer het contactmoment met de potentiële klant eens wat anders aan te pakken, werk met kortingsacties etc.

Conclusie

We kunnen deze blog nog veel langer maken, want er komt enorm veel bij kijken. Heb jij nog altijd veel vragen? Dat begrijpen we goed, naam gerust contact met ons op en wij helpen je met een effectieve Google AdWords Campagne.

De laatste trends weten? Ontvang de nieuwsbrief!

Gonect Online Marketing scoort een 10 uit 10 op basis van 8 beoordelingen.

Gratis online marketing scan

  • Bent u benieuwd wat Gonect voor uw bedrijf kan betekenen? Vul dan onderstaand contactformulier in voor een gratis Online Marketing Scan!

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.